ارتباط نشستن طولانی مدت با افزایش خطر ابتلا به بیماری کبدچرب غیرالکلی

 15 سپتامبر 2015- بر اساس یک مطالعه ی جدید ارتباط نشستن طولانی مدت و کبد چرب غیر الکلی مشخص گردید، مقابله با این خطر حتی با انجام ورزش های متوسط تا شدید بعید به نظر می رسد.حتی افرادی با نمایه ی توده ی بدنی کمتر از 23 ، اگر سبک زندگی آنها تا حد زیادی بحالت نشسته باشد به بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا می شوند.

رفتار و زندگی بی تحرک به این معناست که شما در حالت نشسته  و استراحت باشید، درحقیقت این افراد کار زیادی انجام نمی دهند که باعث سوزاندن انرژی بیشتری نسبت به متابولیسم پایه یا حالت استراحت  آنها باشد.

مطالعات قبلی ارتباط بین رفتارهای بی تحرک و بیماریهایی مانند چاقی، دیابت، فشارخون بالا، بیماریهای  قلبی و عروقی، سرطان و حتی مرگ را به  خوبی نشان داده اند.

 در رهنمودهای فعالیت های فیزیکی آمریکا، انجام حدود 2.5ساعت ورزش متوسط تا شدید درهفته به افراد بزرگسال توصیه شده است، با این حال موسسه ی ملی بهداشت بر اساس تحقیق NHANES(Nutrition Examination Survey) اعلام کرده است،  بزرگسالان حدود 55 درصد از زمان روزانه ی خود را در حالت  نشسته بسر می برند.

 نتایج این تحقیق درمجله ی Hepatologyمنتشر شد. دراین تحقیق، دانشمندان به بررسی ارتباط زمان نشستن وفعالیت فیزیکی با بیماری کبد چرب غیرالکلی دربیش از 140 هزار مرد و زن میانسال کره ای پرداختند.

در این تحقیق، از سونوگرافی برای بررسی کبد چرب و از یک فرم  کوتاه پرسشنامه (یک پرسشنامه ی بین المللی)  برای ارزیابی میزان فعالیت فیزیکی و مدت زمان نشستن استفاده  شد.

صندلی های ما آهسته،  اما مطمئنا ما را می کشند

تقریباً 35 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه به بیماری کبد چرب غیرالکلی یا NAFLDمبتلا بودند. زمان نشستن طولانی مدت و فعالیت فیزیکی کم هر دو بصورت  مستقل با NAFLDدرارتباط است. نکته ی مهم در مورد این مشاهدات، وجود همین ارتباط درافرادی با وزن طبیعی بود که براساس تعریف دارای نمایه ی توده ی بدنی کمتر از 23 بودند.

پرفسور Changاز دپارتمان پزشکی شغلی و محیط زیست در دانشگاه  Sungkyunkwanدر کره ی جنوبی می گوید: یافته های ما نشان می دهد افزایش فعالیت فیزیکی و کاهش زمان نشستن بطور مستقل از هم، می توانند به کاهش خطر ابتلا به  NAFLDکمک کنند.

او می افزاید: این نتایج اهمیت کاهش زمان نشستن بعلاوه ی انجام فعالیت فیزیکی را مشخص کرده است.

پرفسور Trenellاز دانشگاه نیوکاسل درانگلستان می گوید: پیام این تحقیق کاملاً واضح است، صندلی های ما به آهستگی امامطمئناً ما را می کشند ، بدن ما برای حرکت طراحی شده است بنابراین جای تعجب نیست که رفتارهای بی تحرک که مشخصه ی آن فعالیت بسیار کم عضلات است دارای  تأثیر مستقیمی  بر فیزیولوژی بدن ما باشد.

با کمبود درمانهای دارویی برای بیماری NAFLD، تغییر در شیوه ی زندگی همچنان اساس مراقبتهای بالینی است. چالش اصلی ما در حال حاضر  برای مقابله  با NAFLD افزایش فعالیت فیزیکی و کاهش زمان نشستن است.

دراوایل سال جاری مقاله ای درمجله ی Medical News Todayمنتشر شد که پیاده روی 2 دقیقه ای را درهر یک ساعت نشستن، برای کاهش مضرات نشستن طولانی مدت به  افراد توصیه میکند.

منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/299444.php